En laddluftkylare eller intercooler är en mekanisk anordning som används för att kyla insugningsluften på motorer utrustade med antingen en turboladdare eller en kompressor. Vad gör en intercooler? Intercoolerns uppgift är att kyla ner luften efter att den har komprimerats av turbon eller kompressorn, men innan den kommer in i motorn.

Hur fungerar en intercooler?

Turboladdare fungerar genom att komprimera luft och öka dess densitet innan den når motorns cylindrar. Genom att pressa in mer luft i varje cylinder kan motorn förbränna proportionellt mer bränsle, vilket skapar mer kraft vid varje explosion.

Denna komprimeringsprocess genererar mycket värme och ökar temperaturen på luften som kommer in i motorn. Tyvärr, när luften blir varmare, blir den också mindre tät, vilket minskar mängden syre tillgängligt i varje cylinder och påverkar prestandan!

Intercoolern arbetar för att motverka denna process, kyler den komprimerade luften för att förse motorn med mer syre och förbättrar förbränningen i varje cylinder. Dessutom, genom att reglera luftens temperatur, ökar det också motorns tillförlitlighet, genom att säkerställa att luft/bränsleförhållandet i varje cylinder hålls på en säker nivå.

Olika typer av intercooler

Det finns två huvudtyper av intercooler, som fungerar på olika sätt:

Luft-till-luft

Den första varianten är luft-till-luft intercooler, som fungerar genom att den komprimerade luften förs genom ett nätverk av små rör, förbi en serie kylflänsar. Värmen överförs från den varma komprimerade luften till dessa kylflänsar, som i sin tur hålls svala av det snabba luftflödet från utsidan av fordonet i rörelse.

När den kylda tryckluften har passerat genom intercoolern, matas den till motorns insugningsrör och in i cylindrarna. Enkelheten, låga vikten och låga kostnaden för luft-till-luft intercoolers gör dem till det mest populära valet för de flesta turboladdade fordon.

Luft-till-vatten

Som namnet antyder använder luft-till-vatten intercoolers vatten för att sänka temperaturen på den komprimerade luften. Kallt vatten pumpas genom enheten och tar ut värme från luften när den passerar genom enheten. När detta vatten värms upp pumpas det sedan genom en radiator eller kylkrets innan det åter går in i intercoolern när det är kallt.

Luft-till-vatten intercoolers tenderar att vara mindre än luft-till-luft intercoolers vilket gör dem lämpliga för motorer där utrymmet är litet, och eftersom vatten leder värme bättre än luft, är det lämpligt för ett mer expansivt temperaturintervall.

Den ökade komplexiteten, kostnaden och vikten förknippade med luft-till-vatten intercoolers gör dock att de inte brukar finnas på fordonsmotorer.